ERASMUS PLUS – ENTREPRENEURIAL SCHOOLS IN EUROPE

Erasmus-Entrepreneurial Schools in Europe (Podnikavé školy v Evropě)
Trvání projektu: 1. 9. 2016 – 31. 8. 2018

www stránky projektu: zde

Cílem projektu je simulovat založení nadnárodní firmy. Každá země bude propagovat a obchodovat s jedním produktem pocházející z dané partnerské země. Žáci se naučí základy podnikatelských dovedností a zároveň budou  rozšiřovat schopnost kreativity a inovace.

Komunikačním jazykem projektu je angličtina.

Zúčastněné země:

Aktivity

Iznajar – Španělsko

Neděle 6.5.

Po roce jsme se viděli s kamarády ze Španělska a z ostatních zemí zapojených do projektu.  Na programu byla celodenní návštěva Granady a paláce Alhambra.

Pondělí 7.5.

Byli jsme přivítáni příjemným programem v kulturním centru v Iznajaru, setkali jsme se s primátorem a navštívili místní hrad. Odpoledne jsme vyslechli přednášku o zpracování olivového oleje a taky jej ochutnali.

Úterý 8.5.

Autobusem jsme se přemístili do Malagy, kde jsme si prohlédli hrad s výhledem na přístav. Následovala prohlídka Picassova rodného domu a poté jsme poznali nejkrásnější uličky Malagy. Den jsme zakončili plavbou po moři na „catamaran boat“.

Středa 9.5.

Navštívili jsme naši partnerskou školu v Iznajaru. Dopoledne jsme prezentovali všechny projektové úkoly a v poledne se konal produktový jarmark, kde všichni partneři nabízeli své produkty, my korbačíky. Odpoledne jsme si vyzkoušeli vodní sporty na místním jezeře: kanoing, šlapadla a plavbu lodí.

Čtvrtek 10.5.

Na programu bylo testování olivového oleje, poté jsme se prošli Antequerou, což jsou zvláštně poskládané kameny a skály. Následovalo zadání společného úkolu se všemi státy, který jsme úspěšně zvládli. Večer jsme se zúčastnili rozlučkové párty, na které jsme obdrželi certifikáty a bohužel jsme se museli rozloučit s chorvatským a lotyšským týmem.

Pátek 11.5.

Ráno jsme se vydali autobusem do Cordoby a tam jsme si prohlédli katedrálu a mešitu. Poté jsme ochutnali místní paellu, která nám moc chutnala. Následovalo volno, nákupy a večerní návrat do Iznajaru.

Svishtov – Bulharsko

Pondělí 26. 2.

V 10 ráno jsme se sešli před vchodem školy, kde nás ředitel přivítal tradičním bulharským chlebem. Náklonnost nám pak projevili tancem v barvách bulharské vlajky. Po pár prezentacích, nám ukázali jak vytvořit tradiční náramek, který v bulharské kultuře reprezentuje jarní znovuzrození. Pak už jen následovala cesta k naším hostitelům.

Úterý 27. 2.

Zasněžený den jsme začali ukázkou posledních prezentací všech týmů, které se týkaly statistik naší firmy a pracovníků v ní.

Volno jsme využili na taneční pauzu, kde jsme si všichni vybili svou energii, abychom měli pořádný hlad na oběd. Odpoledne jsme strávili setkáním s představiteli města na radnici a následnou prohlídkou města Svishtov.

Středa 28. 2.

Zasněžená krajina nám bohužel zabránila v cestě do města Pleven, která byla původně naplánována. Místo toho jsme navštívili místní univerzitu, univerzitní knihovnu a univerzitní muzeum. Někteří žáci strávili čas v tělocvičně společným sportovním kláním.

Čtvrtek 1. 3.

Do historického města Velliko Tarnovo jsme přijeli v 11 ráno. Ve městě nás přivítal krásný výhled na přírodu města. Prošli jsme se městem a dozvěděli se něco o jeho historii. Řekli nám například, že Veliko Tarnovo bývalo hlavním městem celého Bulharska. Také nám při prohlídce města ukázali sochu dvou bratrů. Jeden bratr chtěl vládnout mocí, sílou a mečem zatímco druhý bratr chtěl k vládě použít mír. Samozřejmě jsme si všichni nakoupili i spousty suvenýrů a dárečků.

Pátek 2. 3.

Poslední den jsme začali exkurzí v továrně na víno. Ukázali nám tvorbu vína samotného, jeho skladování, jak zraje a nakonec jak se balí. Když jsme dojeli do školy, kde jsme trávili týden, začal produktový jarmark. Prezentovali jsme naší firmu, stejně tak jako každý tým prezentoval tu jejich. Týden byl zakončen předáním certifikátů a slavnostní večeří.

Ape – Lotyšsko

Pátek 22. 9. 2017

Páteční dobrodružství začalo v 5 ráno, když nás vyzvedl pan ředitel s paní Morávkovou a autem jsme vyrazili směr Litva do města Kaunas. Cestou probíhala válka Mc Donald’s (pan ředitel) vs KFC (paní Morávková). Samozřejmě vyhrál Mc Donald’s, takže jsme se tam všichni najedli.

Kolem 18. hodiny jsme byli na místě, ubytovali jsme se a vyrazili do ruchu velkoměsta podívat se, jak to tam chodí a vypadá. Bylo to opravdu nádherné! Spousta obchodů, všude čisto, stromy i památky. Vypadalo to opravdu moc krásně!!!

Sobota 23. 9. 2017

Nasnídali jsme se v hotelu ve městě Kaunas a okolo 11. hodiny se vydali na cestu smět Litva městečko Ape. Cesta šla dobře. Jeli jsme cestou mezi poli a skoro to vypadalo, že nenajdeme ani benzínku, ani nic, kde bychom se mohli najíst (z čehož byla paní učitelka nešťastná protože měla slíbená křidýlka z KFC). Pan ředitel si nakonec všiml restaurace, kde jsme si dali skvělé jídlo. Měli i křidýlka! Cestou v autě jsme si opakovali prezentace, které budeme prezentovat v partnerské škole. Po příjezdu do Lotyšska jsme šli hned k naším hostitelským rodinám a po večeři jsme si všichni ještě zašli zahrát basketbal.

Naše dvoudenní cesta byla dlouhá 1230 km a v autě jsme strávili 16 hodin.

Neděle 24. 9. 2017

V Ape probíhal tradiční každoroční trh, kde se prodávalo téměř všechno! I pro nás byl připravený stánek, kde jsme spolu s dalšími státy z projektu Erasmus+ prezentovali naše výrobky. Odpoledne následovala prohlídka městečka Ape a my jsme se dozvěděli spoustu zajímavých věcí. Například, že v angličtině Ape znamená orangutan neb,o že v útesech nad řekou žily čarodějnice. Den jsme zakončili parádní večeři v přírodě, kde jsme si upekli párek a snědli polívku.

Pondělí 25. 9. 2017

Ráno po budíčku jsme se vydali do školy a celou jsme si ji prohlédli. Viděli jsme vše, co ve škole mají. Po prohlídce jsme shlédli prezentaci o lotyšských produktech, ke které byla i ochutnávka a poté následovaly seznamovací hry. Odpoledne jsme se autobusem přesunuli do města Aluksne. Prohlédli jsme si město, muzeum a jezero, kde jsme se projeli lodí. Po večeři nás čekalo představení místních tanců a poté jsme se autobusem vydali zpět do Ape a k naším rodinám.

Úterý 26. 9. 2017

Brzo ráno jsme vyrazili na celodenní výlet. Nejprve jsme navštívili výrobnu zajímavého suchého sýru, másla a těstovin. Následovně jsme jeli do vinného sklípku, kde dospělí ochutnali víno a my děti dobrý džus. Poté jsme se vydali na oběd, kde se podávalo maso, pečené brambory a jablečný dezert. V tamním mlýnu jsme se podívali jak se zpracovává ovčí vlna a další zastávkou byla ochutnávka olejů. Den jsme zakončili v restauraci, kde podávali maso se salátem a grilovanými bramborami.

Středa 27. 9. 2017

Ráno v 8:30 jsme šli do školy, kde nás čekaly prezentace. Byly jsme opravdu nervózní ale zvládly jsme to . Po prezentacích jsme společně s ostatními žáky tvořili etické desatero naší projektové firmy. Byli jsme se také podívat do lotyšských vyučovacích hodin. Po obědě následovaly další projektové práce. Po prezentacích jsme měli chvíli volný čas a odpoledne jsme absolvovali workshop s vlnou. Dostali jsme mýdla které jsme obalily do vlny. V 17 hodin jsme se přesunuli k jezeru, kde jsme mohli jít do sauny a opekli jsme si něco k jídlu. Nakonec jsme se projeli po jezeře na loďce a večer se vrátili ke svým hostitelským rodinám.

Čtvrtek 28. 9. 2017

Dopoledne jsme prezentovali pracovní pohovory, které všichni partneři připravili ve svých školách a pak jsme vytvořili pracovní pohovor pro projektovou společnost ETEC. V 16 hodiny jsme se sešli před restaurací na slavnostní ceremoniál. Všichni jsme obdrželi certifikáty a dostali vynikající večeři. Po jídle jsme se se všemi rozloučili a samozřejmě nechyběli ani slzičky. Pak už se vyjelo do Rigy, kam jsme dorazili kolem 21:30

Pátek 29. 9. 2017

Ráno po výborné snídani jsme se vydali na prohlídku Rigy. Kousek od hotelu jsme našli skvělou kavárnu, kde jsme si dali zákusek a po chvíli náhodou potkali španělský tým. Pak už následovala prohlídka hlavního měst. Viděli jsme kostel sv. Petra, na kterém byla věž a z té byl výhled na celou Rigu. Naše cesta pokračovala přes náměstí, kolem seskupení domů nazvaných “3 bratři”,  dále jsme viděli hrad lotyšského prezidenta, švédskou bránu, sochu osvobození a nakonec obrovské trhy. Našel se čas i na nákupní centrum. Jelikož jsme po dlouhém dni dostali hlad, sedli jsme si do krásné venkovní restaurace, kde jsme se najedli a k našemu překvapení jsme opět potkali španělský tým.

Sobota 30. 9. 2017

Kolem 7:30 jsme naložili kufry do auta, zašli si na snídani a vyrazili na cestu domů. Během dlouhé cesty si všichni přišli na své, když jsme nejdříve v Litvě zastavili v Mc Donaldu a nakonec jsme náš “výlet” zakončili kolem 21 hodiny večer v polském KFC , kde si paní učitelka konečně dala své vysněné křidýlka.

Maisha Františová, Monika Popiolková

Setkání v Karviné

Ve dnech 22. – 26. 5. 2017 proběhlo mezinárodní setkání partnerských škol na ZŠ Dělnická v Karviné.

Náročný program začal již v Praze, kterou jsme si prohléli společně s chorvatským a španělským týmem. V neděli večer jsme se přesunuli do Karviné, kde se k nám připojil i lotyšský a bulharský tým.

V průběhu projektového týdne si partneři prohlédli školu, centrum města, zámek Fryštát, kde je uvítal primátor města a také místní pivovar. V dalších dnech jsme navštívili farmu Pod Filipkou a chatu Hrádek, kostel svatého Petra z Alkantary a golfový resort Lipiny.

Během tohoto setkání žáci jednotlivých škol prezentovali své splněné úkoly (firemní leták, rádio spot, propagační video – viz VÝSTUPY), společně pak vytvořili propagační video společné firmy ETEC a byl zorganizován produktový jarmark, kde si mohli učitelé, rodiče i zástupci města prohlédnout i ochutnat produkty jednotlivých partnerů.

Všem partnerům se u nás líbilo a my už se těšíme na další spolupráci i setkání v Lotyšsku.

Chorvatsko Cernik

Ve dnech 4. – 11. 3. 2017 se konal projektový výjezd 3 žáků a 2 kantorů do chorvatského města Cernik. V týdnu nabitém akcemi nechyběla prohlídka hlavního města Zagrebu, Plitvických jezer, chorvatské partnerské školy a několika místních památek.

V pondělí večer jsme byli ubytováni v hostitelských rodinách a hned druhý den jsme se seznámili se všemi zúčastněnými dětmi z ostatních partnerských států: Španělska, Lotyšska, Bulharska a Chorvatska. Během celého týdne proběhly všechny prezentace o státech a o národních produktech. Ve čtvrtek jsme připravili produktový jarmark, kde každý tým předvedl svůj produkt (Češi sýr, Chorvati džem, Bulhaři víno, Španělé olivový olej a Lotyši ovčí vlnu). Samozřejmě že náš stánek byl nejlepší :). Chorvatsko je krásný stát a určitě bychom se tam chtěli ještě někdy podívat. Výlet byl suprový a moc za něj děkujeme paní učitelce Ireně Morávkové a panu řediteli Petru Jurasovi.

Hrádek

Ve dnech 27. – 28. 2. jsme vyrazili na projektový výjezd. Vlakem jsme dorazili do Jablunkova s cílem chata Hrádek.

Po výstupu z vlaku nás čekal první velký kopec, který se nám po zdolání odměnil krásným výhledem. Během další hodiny jsme ušli asi 4 kilometry a dostali se k Farmě pod Filipkou. Tam nám ukázali, jak se chová dobytek, a vysvětlili nám, jak se vyrábí sýr. Po ochutnávce různých druhů sýrů jsme ušli další 3 kilometry a dostali jsme se na chatu Hrádek, kde jsme se po menší svačině dali do práce a s pomocí učitelů začali zpracovávat své prezentace. Dále následovala večeře a po ní zasloužený volný čas, který každý využil podle svého. Další den jsme v zadané práci pokračovali a vše úspěšně dokončili. Tři žáci, kteří byli vybráni, aby nás reprezentovali na prvním mezinárodním projektovém setkání v Chorvatsku, se začali pilně připravovat a učit se tyto prezentace komentovat v anglickém jazyce. Tohoto výjezdu se zúčastnilo 15 žáků, ředitel školy Petr Juras, koordinátorka projektu Irena Morávková, pedagogové Ondřej Mokroš a Dagmar Kutláková.

První oficiální setkání projektového týmu se konalo 5.1.2017.  Nejdříve nám byla vysvětlena náplň celého projektu a vše, co s ním souvisí. Určili jsme si naši mluvčí, kterou se stala Maisha Františová a také novinářský tým ve složeni Michal Páťal a Chiara Ferencová. Naším prvním přiděleným úkolem bylo založit imaginární firmu českého sýru, té potom vytvořit i vlastní název a logo podle našich vlastních nápadů. Inspiraci pojedeme čerpat 27.2 na  bio farmu v okolí Hrádku, odkud se vrátíme 28.2. Druhým úkolem je vytvořit prezentaci v angličtině o našem státu – České republice, Moravskoslezském kraji, Karviné a nakonec o naší škole ZŠ Dělnické. Tento úkol není vytvářen společně, ale po skupinkách. Každá skupinka si vybrala, na kterou část prezentace se zaměří. Tyto jednotlivé části na Hrádku spojíme v jednu prezentaci, kterou představíme na první mezinárodní schůzce v Chorvatsku.

Chorvatsko 24. – 28. 10. 2016

Ve dnech 24. – 28. 10. 2016 proběhla první přípravná projektová schůzka. Hostiteli pro toto setkání se stalo Chorvatsko, městečko Nova Gradiška.

Koordinátoři a ředitelé všech partnerských zemí se sešli, aby si navzájem představili jednotlivé školy, naplánovali nejbližší pracovní úkoly projektu, a také dohodli podmínky a datum společného setkání s vybranými žáky. Celé setkání proběhlo v pracovní ale velmi přátelské atmosféře.